FAQ
Szczegóły dotyczące certyfikacji EU GDP i mapowania
EU GDP-Guidelines
Akredytacja
Dane kontaktowe i zgłoszenie zapotrzebowania
Prowadzimy usługi mapowania dystrybucji temperatury dla pojazdów transportowych przeznaczonych do produktów medycznych, zgodnie z wytycznymi Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (GDP) Ministerstwa Zdrowia RP. Badania te są realizowane zgodnie z normą PKN-DIN SPEC 91323:2019-08 i obejmują mapowanie temperatury zarówno z ładunkiem, jak i bez ładunku, przy użyciu specjalistycznej komory klimatycznej symulującej warunki letnie i zimowe.
Jak wygląda oferta badań GDP (DPD)?
Wykonujemy akredytowane badania zgodne z Umową ATP dotyczącą przewozu towarów, artykułów spożywczych szybko psujących się, a także do specjalnych środków transportu dopasowanych do tych przewozów. Badania prowadzimy dla:
– Izolowanych cieplnie środków transportu samochodowego przeznaczonych do przewozu szybko psujących się artykułów żywnościowych;
– Kontenerów izotermicznych do drogowego, kolejowego i morskiego transportu ładunków, które umożliwiają przeładunki między wyżej wymienionymi, różnymi rodzajami transportu;
– Izolowanych środków transportu dla towarów wrażliwych na temperaturę — kontenery.
Wykonujemy badania rozkładu temperatury, mapowanie GDP, DPD, jak również wystawiamy świadectwa ATP, FRC, FNA, GDP, DPD oraz dokonujemy okresowych kontroli nadwozi izotermicznych w celu przedłużenia okresu ważności certyfikatu ATP (FRC, FNA, GDP, DPD).
Mapowanie zgodnie z normą PKN-DIN SPEC 91323:2019-08?
Laboratorium COCH posiada akredytację na badania zgodnie z normą PKN-DIN SPEC 91323:2019-08 „Pojazdy użytkowe o regulowanej temperaturze używane do dystrybucji produktów farmaceutycznych (dla ludzi lub do celów weterynaryjnych) — Wytyczne dotyczące kwalifikacji”.
Norma PKN-DIN SPEC 91323:2019-08 dotyczy pojazdów użytkowych o regulowanej temperaturze, które są używane do dystrybucji produktów farmaceutycznych, zarówno dla ludzi, jak i do celów weterynaryjnych. Wytyczne zawarte w tej normie obejmują kwalifikację takich pojazdów, aby zapewnić, że transportowane produkty farmaceutyczne są przechowywane w odpowiednich warunkach temperatury przez cały okres przewozu.
Jakie są rodzaje przeprowadzanych badań?
- Badania rozkładu temperatury wewnątrz nadwozia bez załadunku;
- Badania rozkładu temperatury wewnątrz nadwozia z załadunkiem.
Na podstawie w/w badań określony zostaje rozkład temperatur (mapa temperatur) wewnątrz środka transportu wraz z identyfikacją miejsc o minimalnej i maksymalnej temperaturze oraz porównanie uzyskanych wyników pomiarów temperatury z temperaturami odczytanymi przez czujniki będące na wyposażeniu środka transportu.
Centralny Ośrodek Chłodnictwa dysponuje komorą klimatyczną zapewniającą możliwość symulacji warunków przewozu dla sezonu letniego (temperatura otoczenia +30°C) i zimowego (temperatura otoczenia -20 °C), dla środków transportu o różnych gabarytach.
Jakie parametry ma komora badawcza?
Laboratorium COCH dysponuje zaawansowaną komorą klimatyczną, która umożliwia przeprowadzanie dokładnych badań warunków przewozu pojazdów użytkowych przeznaczonych do dystrybucji produktów farmaceutycznych. Poniżej przedstawiono szczegółowe dane techniczne tej komory:
Wymiary Geometryczne Komory Klimatycznej
- Długość: 22 metry
- Wysokość: 4.6 metra
- Szerokość: 4 metry
Zakres Regulacji Parametrów Klimatycznych
Temperatura:
- Zakres regulacji: od -20°C do +40°C
- Pozwala to na symulację warunków ekstremalnych zarówno letnich, jak i zimowych, co jest kluczowe dla oceny wydajności systemów chłodzenia i ogrzewania w pojazdach.
Wilgotność Względna:
- Zakres regulacji: od 20% do 90%
- Możliwość regulacji wilgotności pozwala na symulację różnych warunków atmosferycznych, co jest ważne dla oceny wpływu wilgotności na jakość transportowanych produktów farmaceutycznych.
Prędkość Powietrza:
- Zakres regulacji: od 0 m/s do 4 m/s
- Regulacja prędkości powietrza pozwala na analizę cyrkulacji powietrza wewnątrz pojazdu, co ma bezpośredni wpływ na równomierność rozkładu temperatury.
Znaczenie Technicznych Parametrów Komory Klimatycznej
Posiadanie komory klimatycznej o tak szerokim zakresie regulacji parametrów umożliwia Laboratorium COCH przeprowadzanie bardzo dokładnych i realistycznych testów. Dzięki temu możliwe jest:
Realistyczna Symulacja Warunków Transportu:
- Komora pozwala na symulację różnorodnych warunków klimatycznych, z jakimi mogą się spotkać pojazdy podczas transportu produktów farmaceutycznych.
Wszechstronne Testowanie:
- Umożliwia testowanie różnych scenariuszy i warunków operacyjnych, co pomaga w identyfikacji potencjalnych problemów oraz optymalizacji systemów kontroli temperatury i wilgotności.
Zwiększenie Bezpieczeństwa i Jakości:
- Dokładne testy prowadzone w zróżnicowanych warunkach klimatycznych pomagają zapewnić, że produkty farmaceutyczne są transportowane w bezpiecznych i odpowiednich warunkach, co jest kluczowe dla zachowania ich jakości i skuteczności.
Laboratorium COCH, dzięki swojej nowoczesnej komorze klimatycznej, odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu, że pojazdy użytkowe używane do dystrybucji produktów farmaceutycznych spełniają najwyższe standardy jakości i bezpieczeństwa zgodnie z normą PKN-DIN SPEC 91323:2019-08.
Jakie są możliwe badania dodatkowe?
Laboratorium COCH, oprócz standardowych badań rozkładu temperatury wewnątrz nadwozia pojazdów użytkowych, oferuje także szereg dodatkowych testów, które pozwalają na jeszcze dokładniejszą ocenę warunków transportu produktów farmaceutycznych. Poniżej przedstawiono te dodatkowe badania:
Wpływ otwarcia drzwi na rozkład temperatur wewnątrz nadwozia:
- Opis: Badanie to analizuje, jak otwarcie drzwi wpływa na temperaturę wewnątrz pojazdu. Jest to kluczowe dla zrozumienia, jak często otwieranie drzwi (np. podczas załadunku i rozładunku) wpływa na stabilność termiczną.
- Cel: Identyfikacja potencjalnych strat ciepła lub zimna oraz opracowanie strategii minimalizacji wpływu otwarcia drzwi na jakość transportu.
Symulacja awarii agregatu lub zaniku zasilania:
- Opis: Test ten symuluje sytuacje, w których dochodzi do awarii agregatu chłodniczego lub zaniku zasilania, co może prowadzić do niekontrolowanego wzrostu lub spadku temperatury.
- Cel: Ocena czasu reakcji systemów awaryjnych oraz ocena, jak długo produkty farmaceutyczne pozostają w bezpiecznych warunkach bez aktywnego chłodzenia.
Czas potrzebny do osiągnięcia wewnątrz nadwozia żądanej temperatury (zadanej na sterowniku):
- Opis: Badanie mierzy czas, jaki jest potrzebny, aby system chłodzenia lub grzania osiągnął i ustabilizował zadaną temperaturę wewnątrz pojazdu.
- Cel: Ocena wydajności systemów termicznych pojazdu oraz ich zdolności do szybkiego osiągania i utrzymywania odpowiednich warunków transportu.
Inne (do ustalenia ze Zleceniodawcą):
- Opis: Laboratorium COCH jest otwarte na przeprowadzenie dodatkowych badań dostosowanych do specyficznych potrzeb zleceniodawcy.
- Cel: Zapewnienie elastyczności i możliwości dostosowania badań do unikalnych wymagań i wyzwań związanych z transportem produktów farmaceutycznych.
Szczegóły dotyczące certyfikacji EU GDP i mapowania
Wybrane zagadnienia dotyczące przewozu leków i szczepionek
Transport leków i szczepionek wymaga utrzymania ścisłych standardów jakości, aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność produktów farmaceutycznych. Kluczowym elementem tego procesu jest certyfikacja GDP (Good Distribution Practice) oraz DPD (Dobra Praktyka Dystrybucyjna), które określają wytyczne dotyczące prawidłowego przechowywania i transportu farmaceutyków.
Certyfikacja EU GDP / DPD
Dział Certyfikacji COCH zajmuje się zapewnieniem zgodności z wymaganiami dotyczącymi dystrybucji farmaceutyków, w tym certyfikacji zgodnie z europejskimi wytycznymi GDP (Good Distribution Practice) oraz polskimi regulacjami DPD (Dobra Praktyka Dystrybucyjna). Kliknij, aby zobaczyć szczegóły dotyczące procesu certyfikacji w zakresie GDP/DPD.
Czytaj więcej....
Czytaj więcej....
Wytyczne EU GDP
W Wytycznych UE GDP (Wytyczne z dnia 5 listopada 2013 r. w sprawie dobrej praktyki dystrybucyjnej produktów leczniczych stosowanych u ludzi – 2013/C 343/01) w rozdziale 2.4. i rozdziale 9.4. wymieniono specjalne wymagania dla produktów wrażliwych na temperaturę:
- Rozdział 2.4 (Training): „[…] Personel zajmujący się wszelkimi produktami, które wymagają bardziej rygorystycznych warunków postępowania, powinien przejść specjalne szkolenie. Przykłady takich produktów obejmują […] produkty wrażliwe na temperaturę.
Należy prowadzić rejestr wszystkich szkoleń, a skuteczność szkolenia powinna być okresowo oceniana i dokumentowana.“ - Rozdział 9.4. (Products requiring special conditions): „[…] W przypadku produktów wrażliwych na temperaturę należy stosować wykwalifikowany sprzęt (np. opakowania termiczne, pojemniki z kontrolowaną temperaturą lub pojazdy z kontrolowaną temperaturą), aby zapewnić utrzymanie prawidłowych warunków transportu między producentem, dystrybutorem hurtowym i klientem.
Jeżeli używane są pojazdy z kontrolowaną temperaturą, sprzęt do monitorowania temperatury używany podczas transportu powinien być konserwowany i kalibrowany w regularnych odstępach czasu. Należy przeprowadzać mapowanie temperatury w reprezentatywnych warunkach i uwzględniać zmiany sezonowe.
Na żądanie klienci powinni otrzymać informacje potwierdzające, że produkty spełniały warunki przechowywania w temperaturze. […]
Proces dostarczania produktów wrażliwych i kontroli sezonowych zmian temperatury powinien być opisany w pisemnej procedurze.“
Akredytacja
Akredytacja jakości - gwarancja zaufania
Laboratorium Urządzeń Chłodniczych AB 308 jest akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji i specjalizuje się w badaniach urządzeń chłodniczych.
Nasz zespół składa się z wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów, którzy oferują kompleksową pomoc w procesie przygotowania do badań i samych testów urządzeń chłodniczych. Dzięki naszym usługom zapewniamy klientom rzetelną i profesjonalną obsługę na każdym etapie współpracy.
Dane kontaktowe do inspektorów ATP
Poniżej znajdziesz spis danych kontaktowych do Laboratorium Urządzeń Chłodniczych COCH
Sprawy ogólne
Kierownik laboratorium
mgr inż. Dorota Niedojadło
+48 12 637 08 57
+48 667 600 635
laboratorium@coch.pl